W niemal każdym kalkulatorze naukowym czy matematycznym programie
komputerowym są niemal wszystkie funkcje, nawet takie, o których nie uczy się
w szkołach, np. sinh. Jednak nie ma jednej z najprostszych funkcji:
wartości bezwzględnej. Owszem, czasami jest, ale wtedy zamiast |-3| trzeba pisać
abs(-3). Dlaczego nie ma 'pionowych kresek'?
Może powodem jest trudność odczytania (zrozumienia), do czego odnoszą się
owe 'pionowe kreski'.
W przykładzie
| | | 0 - 1 | - 2 | - 3 |
nie jest jeszcze tak trudno:
| |
| 0 - 1 | - 2
| - 3 |
Na
tablicy napiszemy to zwiększając wielkość kresek:
|
| | 0 - 1 | - 2 | - 3
|
PROBLEM. Czy zawsze można
jednoznacznie odczytać sens 'pionowych kresek',
czy zawsze jednoznacznie można połączyć je w pary (tak, jak nawiasy)?
ODPOWIEDŹ.
Otóż NIE, przykład:
W = | 1 - 2 | - 3 + 4 | - 5 |
można odczytać na dwa sposoby:
A = | 1 - 2 |
- 3 + 4 | - 5 |
B = | 1 - 2
| - 3 + 4 | -
5 |,
czyli A = 1 - 3 + 4 .
5 = 18
oraz B = | 1 - 2 .
1 - 5 | = 6.
UWAGA.
W tym przykładzie dopuściliśmy konwencję pomijania znaku kropki przy
mnożeniu liczb.
Czy jeśli zażądamy, by zawsze pisać znaki mnożenia, to rozwiążemy problem?
PROBLEM. Czy zawsze
można jednoznacznie odczytać sens 'pionowych kresek',
czy zawsze jednoznacznie można połączyć je w pary (tak, jak
nawiasy), przy założeniu, że zawsze piszemy znaki mnożenia?
Czekamy na Wasze odpowiedzi.
ZADANIE.
Obliczyć a2007 dla ciągu
an = |||...| 0 - 1 | - 2 | - 3 | ... - n
|
Podać jego formalną definicję (bez kropek).
ODPOWIEDŹ.
a0 = 0, an = | an
- 1 - n |
Można też podać określenie bez rekurencji.
Przyjemność jego wymyślenia pozostawiamy Czytelnikom.
Fred (niezweryfikowany), niedziela, 15/02/2009 - 08:48
Z ta niejednoznacznością to chyba nie jest tak prosto. Przykład działa tylko dlatego, że przyjęło się opuszczać znak mnożenia. W kalkulatorze tego się zrobić nie da: 45 to 45, czy 4*5? Gdy za zapisywanie działań weźmiemy się z należytą starannością, nie będzie problemu z otwierającymi i zamykającymi kreskami modułu.
Oj, chyba nie masz racji, drogi Fredzie. Większość kalkulatorów łyka taki przykład jak w Odpowiedzi. A już na pewno, jak się go przerobi na litery i chce np. wykres takiej funkcji narysować, to wchodzi gładko.
Z takim zadaniem mierzyli się Młodzicy w eliminacjach do Maratonu Matematycznego 2024: Po padoku spacerują jeźdźcy i konie. Jest tam 25 głów i 60 nóg. Jaka jest różnica między liczbą ludzi i koni?
Do 19 IX można zwiedzać w IM UWr wystawę prac finalistów konkursu matematycznego origami "Żuraw". 20 IX prace zostaną zlicytowane na rzecz Fundacji Matematyków Wrocławskich. Zapraszamy!
Czy podczas wakacyjnych wędrówek odkryliście jakąś atrakcję turystyczną związaną z matematyką? Pomnik, tablicę pamiątkową, kawiarnię, w której sformułowano słynne twierdzenie, ławeczkę z wyciętym wzorem, miejsce urodzenia, dom rodzinny lub grób jakiegoś znanego matematyka? Napiszcie, prześlijcie zdjęcie oraz lokalizację na adres mikolaj@math.uni.wroc.pl. Opublikujemy Wasz tekst na Portalu, aby i inni mogli to miejsce odwiedzić!
Dowcip miesiąca
Nauczyciel: Jasiu, czy ojciec pomaga ci w odrabianiu lekcji? Jasio: Nie, ta ostatnia dwója z matematyki zupełnie go załamała.
*****
Ojciec: Jasiu, kto jest najbardziej leniwy w twojej klasie?
Jasio: A co to jest leniwy?
Ojciec: To znaczy, że ktoś nic nie robi, tylko się przygląda, jak inni pracują.
Jasio: A, to nasz pan od matematyki.
Nauczyciele są dla społeczeństw trampoliną do lepszego jutra. Kiedy są pełni pasji i energii, dostrzegą talenty w uczniach, będą ich wspierać i ciągnąć w górę, a wtedy może narodzić się siła, która pchnie świat do przodu. Jeśli natomiast ich zapał zostanie stłumiony brakiem wsparcia i szacunku, kiedy ich pasja wypali się przez nieprzystające do stresu i odpowiedzialności zarobki, przyszłość namaluje się w ciemnych barwach. Nauczyciele, trzymajcie się!
Świetne!
To jest naprawdę niezłe! Nareszcie rozumiem, dlaczego nawiasy są asymetryczne.
Niejednoznaczność
Z ta niejednoznacznością to chyba nie jest tak prosto. Przykład działa tylko dlatego, że przyjęło się opuszczać znak mnożenia. W kalkulatorze tego się zrobić nie da: 45 to 45, czy 4*5? Gdy za zapisywanie działań weźmiemy się z należytą starannością, nie będzie problemu z otwierającymi i zamykającymi kreskami modułu.
Nie masz racji
Oj, chyba nie masz racji, drogi Fredzie. Większość kalkulatorów łyka taki przykład jak w Odpowiedzi. A już na pewno, jak się go przerobi na litery i chce np. wykres takiej funkcji narysować, to wchodzi gładko.